Elfriede Jelinek
Duits
Die Klavierspielerin
Amsterdam: Van Gennep, 2004
296 p.
90-5515-553-5

Een in haar ambities teleurgestelde pianolerares leeft samen met haar moeder, die haar tegenover derden op een voetstuk plaatst, maar privé bevoogdt en onderdrukt. De voor haar omgeving koele, afstandelijke jonge vrouw bezoekt in het geheim peep-shows, die haar schijnbaar onberoerd laten. Tot een leerling verliefd op haar wordt en ze toegeeft aan haar seksuele fantasieën, waarbij ze hem op vernederende wijze haar wil oplegt. Als ze hem haar sado-masochistische verlangens kenbaar maakt, neemt hij op brute wijze wraak. Een beeldende, met vaart geschreven roman, waarin op bijna sarcastische wijze een psychogram ontstaat van een jonge vrouw die gevangen zit in een door haar moeder en haarzelf gesponnen web van frustraties, waar ze niet onbeschadigd uit los kan komen. De wat 'perverse' beleving van de seksualiteit wordt op psychologisch aanvaardbare wijze begrijpelijk gemaakt. Paperbackeditie; kleine druk. Op het omslag een scène uit de meervoudig bekroonde verfilming uit 2001 met Isabel H…Lees verder

Over Elfriede Jelinek

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door De originele uploader was Ghuengsberg op de Engelstalige Wikipedia

Elfriede Jelinek (Mürzzuschlag, Stiermarken, 20 oktober 1946) is een gerenommeerd Oostenrijks schrijfster. Ze woont in Wenen en München. In 2004 werd haar de Nobelprijs voor Literatuur toegekend, en blijkens het juryrapport was dit "voor haar muzikale stroom van stemmen en tegenstemmen in romans en toneelstukken, die met een buitengewoon taalbewuste gedrevenheid de absurditeit blootleggen van de clichés van de samenleving en hun onderwerpende kracht".

Jelinek werd geboren in Mürzzuschlag, een kleine stad in de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken. Jelinek schrijft voornamelijk romans en toneelstukken. Zij wordt gerekend tot de belangrijkste moderne Oostenrijkse schrijvers.

Jelinek klaagt in haar werk, net als bijvoorbeeld Thomas Bernhard, mistoestanden in de Oostenrijkse maatschappij aan, zowel in het openbare en politieke leven als in de privésfeer, "achter de gordijntjes". Daarbij wendt zij een sarcastisch…Lees verder op Wikipedia