Het vuur : dagboek van een escouade
Henri Barbusse
Le feu
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2001
427 p.
90-295-0408-0

Het traumatische gegeven van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) heeft stof opgeleverd voor een resem verslagen, memoires, dagboeken en romans van wereldklasse. Zo verscheen onlangs in deze reeks ook het memorabele Geslacht van Frederic Manning. Zoals deze laatste auteur de verschrikkingen beschrijft beleefd door de vrijwilligers van de British Expeditionary Force (B.E.F.) aan het westelijke front, zo legt Henri Barbusse getuigenis af van de ellende en beproevingen aan Franse zijde.

Toen de auteur in 1916 Het vuur schreef, had hij al bijna twee jaar in de loopgraven doorgebracht, eerst als soldaat en daarna als brancardier. Bij het uitschrijven van zijn ervaringen maakte hij gebruik van aantekeningen die hij vanaf oktober 1915 had gemaakt. Het resultaat is een ongewoon scherp en doorleefd getuigenverslag waarin hij een onthutsend beeld geeft van het rauwe soldatenleven en van de barre strijd om overleving. Bij de verschijning in 1916 in Frankrijk (nog tijdens het c…Lees verder
De Franse schrijver Henri Barbusse (1873-1935), bekend als auteur van 'De Hel'*, schreef een ontnuchterend relaas over zijn belevenissen aan het loopgravenfront tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de geschiedenisboeken kunnen we lezen dat de strijd tegen de Duitsers in Frankrijk een verschrikking was, bij Barbusse kunnen we het voelen. Hij beschrijft de akelig gewone menselijke dingen uit het soldatenleven, hoe het was als een granaat in een schuttersputje terecht kwam en hoe een Duitse soldaat aan de Franse bajonet geregen wordt omdat een Franse patrouille om een doosje lucifers verlegen zit. De Franse soldaten die even van het slagveld weg kunnen en een (Frans) dorp bezoeken, merken daar dat de burgerbevolking klaagt over het ongemak als gevolg van de oorlog. Barbusse heeft het zinloze, het uitputtende en banale van deze gruwelijke oorlog geïsoleerd van de abstracte praatjes over nationaal belang en soldatentrots. Jammer dat bij zo'n prachtig boek helemaal niets wordt toegelicht, zel…Lees verder

Over Henri Barbusse

Henri Barbusse (Asnières-sur-Seine bij Parijs, 17 mei 1873 - Moskou, 30 augustus 1935) was een Frans politicus en schrijver. Hij werd wereldwijd bekend door zijn realistische oorlogsdagboek Le feu uit 1916. In zijn latere werk bekeerde hij zich tot het communisme.

Leven en werk

Barbusse studeerde Franse literatuur en had na zijn studie een betrekking als persattaché bij het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken. Korte tijd later trouwde hij en werd de schoonzoon van Catulle Mendès. In 1902 gaf hij zijn ambtenarenbaan op en werkte tot 1904 als medewerker bij een uitgeverij en als journalist, onder andere voor de kranten Le Banquet en Petit Parisien.

Barbusse was vanaf het begin van de Eerste Wereldoorlog tot augustus 1916 soldaat, waarvan elf maanden aan het front. Hoewel hij zich aanvankelijk als vrijwilliger aangemeld had, ontwikkelde hij later meer pacifistische en communistische overtuiginge…Lees verder op Wikipedia