Kathleen Vereecken
Illustrator
Charlotte Peys
Tielt: Lannoo, 2018
171 p. : ill.
9789401455282 (hardback)

Alice woont in België en zit nog op de basisschool als in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbreekt. Aanvankelijk lijkt het of het allemaal wel goed komt, maar na verloop van tijd wordt het steeds gevaarlijker. De familie probeert te vluchten maar de oorlog is overal. Uiteindelijk keren ze weer terug naar hun woonplaats Ieper, maar ze kunnen niet voorkomen dat het gezin langzamerhand uiteenvalt. In de ik-vorm geschreven, ontroerend verhaal dat een indringend beeld geeft van het verloop van de Eerste Wereldoorlog in België, gezien door de ogen van een kind. De gebeurtenissen worden treffend beschreven en de gevoelens van de hoofdpersoon, met haar angst en haar hoop, komen levensecht over. Mooi, literair geschreven en fraai vormgegeven. Gedrukt in donkerblauwe letter op een cremekleurige ondergrond en voorzien van veel bijzondere, maar niet heel toegankelijke illustraties. Voor geoefende lezers vanaf ca. 11 jaar. Bekroond met de Woutertje Pieterse Prijs 2019.

Over Kathleen Vereecken

CC BY 4.0 - Foto van/door Michael Descamps

Kathleen Vereecken (Gent, 14 december 1962) is een Belgische schrijfster voor kinderen, jeugd en volwassenen (fictie en non-fictie).

Leven

Kathleen werd als oudste dochter geboren in een gezin van vier kinderen. Ze volgde een lerarenopleiding Nederlands-Engels, ging daarna aan de slag als administratief medewerkster en werd freelance journaliste.

Werk

Vereecken debuteerde in 1993 met Het raadsel in het fluisterbos naar aanleiding van een jeugdboekenwedstrijd. Ze won In 1994 de eerste prijs in de Cursiefjeswedstrijd van de Vlaamse club voor Kunsten, Wetenschappen en Letteren. Haar doorbraak kwam er na Alle kleuren grijs (1997) dat op de longlist van de Gouden Uil werd geplaatst net zoals als haar volgende boek Kleine Cecilia (1999).

Kathleen Vereecken schrijft hoofdzakelijk over historische thema’s in haar boeken.

Ze schrijf…Lees verder op Wikipedia