Bali bajes
Schapelle Corby Kathryn Bonella
No more tomorrows
Amsterdam: Arena, 2009
319 p., [16] p. pl.
9789089900456

Schapelle Corby is een 28-jarige Australische schoonheidsspecialiste die in oktober 2004 een vliegreis naar Bali maakte. Ze zou er met haar zus een verjaardag vieren. Na enkele tussenstops en de nodige veiligheidscontroles belandde ze in Indonesië, waar een douanebeambte haar bodyboardtas controleerde en er vier kilogram marihuana in aantrof. Corby werd ter plekke gearresteerd en na een half jaar voorarrest verscheen ze voor de rechter. Die beschouwde haar als een drugskoerier en veroordeelde haar tot twintig jaar gevangenisstraf. Corby hield evenwel haar onschuld staande en kon aantonen dat de mogelijkheid van kwaad opzet door anderen reëel was. Aan het einde van haar straf zal Corby eind veertig zijn. Haar proces werd in Australië door miljoenen mensen op de voet gevolgd en haar veroordeling wekte een storm van verontwaardiging. Mensenrechtenorganisaties ijveren tot op de dag van vandaag voor haar vrijlating. Ook Corby's familie en vrienden zijn overtuigd van haar onschuld en protes…Lees verder
De Australische Schapelle Corby is veroordeelt tot twintig jaar gevangenisstraf, uit te zitten in een Balinese gevangenis, wegens het smokkelen van marihuana. Dit boek, geschreven samen met een co-auteur, vertelt haar verhaal. Het geeft een inkijkje in de gebeurtenissen vanaf het moment dat de Balinese douane de drugs vindt tot aan haar leven in de gevangenis nu. In het boek wordt ook gesproken over haar familie, waarom ze op vakantie ging, en alle steun die ze kreeg en krijgt nu ze gevangen zit. Maar vooral haar strijd om vrijgesproken te worden, het hoger beroep en het wel en wee in de Balinese gevangenis worden beschreven. Op enkele plaatsen in het boek wordt het verhaal aangevuld met kleurenfoto's, zodat het verhaal zo mogelijk nog levendiger en intenser wordt. De andere auteur is Kathryn Bonella, sinds 2006 weer freelance schrijfster voor diverse tijdschriften, kranten en televisieprogramma's. Hiervoor werkte ze als producent bij het Amerikaans televisieprogramma '60 Minutes'. Om…Lees verder