Alsof ik er niet ben
Slavenka Drakulić
Kao da me nema
Breda: De Geus, 2000
221 p.
90-5226-837-1

Toen de eerste berichten en getuigenissen over de Servische wreedheden in daartoe speciaal opgerichte kampen in de wereldpers verschenen, benamen ze ook deze Kroatische journaliste en schrijfster de adem. Het leek haar aanvankelijk onvoorstelbaar dat duizenden mannen zomaar werden neergeschoten en dat de verkrachting van tienduizenden vrouwen courante militaire praxis werd. Tot ze in een vluchtelingenkamp in Zagreb vrouwen ontmoette die haar hun verschrikkelijke verhaal deden. Drakulic wilde aanvankelijk een boek met deze getuigenissen uitgeven, maar ze werd getroffen door de emotieloosheid, de weigerachtigheid zelfs, die deze getraumatiseerde vrouwen lieten blijken. Toen het haar duidelijk werd dat dit niets meer was dan een psychische verzetsreactie, liet ze haar plan varen en besloot hier een roman over te schrijven, waarin het hoofdpersonage de woorden zou vinden die aan dat zwijgen een stem zouden geven.

In haar boek is dat de 29-jarige dorpsonderwijzeres S. (alle persona…Lees verder
Slavenka Drakulic (1949) is inmiddels goed bekend bij de Nederlandse lezers door haar kritische essays over de dramatische gebeurtenissen op de Balkan tijdens de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië ('Balkan -Express'). Ze is ook een getalenteerd schrijfster van romans ('Marmeren Huid', 'De vrouw die haar minnaar opat'). In haar nieuwste roman spreekt ze voor de vele zwijgende slachtoffers van de Joegoslavische burgeroorlog. Aan de hand van oorlogsgetuigenissen schildert ze het portret van een jonge Bosnische moslimvrouw, S., die niet alleen de verschrikkingen van de oorlogskampen heeft meegemaakt, onteerd is, vernederd en meermalen verkracht, maar ook met de gevolgen van de verkrachtingen moet leven, want ze draagt een 'oorlogsbaby' in haar buik. Drakulic bouwt een indrukwekkend psychologisch portret op van de verschrikkingen van de oorlog en de verwoesting van een menselijke ziel. Tot uiteindelijk moederliefde overwint: wat aanvankelijk alleen haat voor dit 'indringertje' is, wordt…Lees verder